***

Miksi tällainen kauhuelokuva sitten käyttää noinkin suuren osan täysin kauhuttomaan materiaaliin? Perustelkaamme hiukan: Ensinnäkään tämä ei ole mikään kauhufilmi. Jo projektin alussa teimme selväksi, että kyseessä on kauhudraama. Haluamme elokuvastamme hyvään tarinaan ja henkilöhahmoihin nojaavan teoksen, joka on emotionaalisesti uskottava. Tämä on elintärkeää sen psykologisen sisällön vuoksi.
Toiseksi olemme vahvasti sitä mieltä, että pelkkä päätön säikyttely ei yksin riitä tekemään elokuvasta millään muotoa pelottavaa. Uskomme, että vain hyvinrakennettujen hahmojen ja uskottavien kemioiden kautta voimme rakentaa sellaisen tilanteen, jossa katsoja todella välittää hahmoistaan vaarassa. Kukaan ei viitsi pelätä pelkän kirkuvan lihan puolesta.

Kauhu on monella tapaa paljon suoraviivaisempaa. En ihmettele enää lainkaan, miksi suurin osa kotikutoisista elokuvista on lajityypiltään juuri kauhua. Kauhussa dialogin painoarvo vähenee, visuaalinen ilmaisu korostuu ja katsojan tarkkaavaisuus pikku detaljeihin vähenee salakavalasti. Tämä tekee kauhun tekemisestä huomattavasti sulavampaa ja nopeampaa - tosin ei yhtään sen helpompaa.
Todetaan se jälleen kerran: kauhu on erittäin haastava lajityyppi! Halpojen kikkojen, eli äänen ja kuvan kautta tapahtuva audiovisuaalinen pööpöttely ei missään tapauksessa kanna koko elokuvaa, vaan kauhun olemus täytyy hakea syvemmältä. Se ei toteutuksellisesti ole yhtään niin helppoa kuin miltä se kuulostaa, vaan vaatii paljon luovuutta.

Tunneköyhä fyysinen kauhu ei kuitenkaan yleensä riitä luomaan sitä tunneta, mikä kauhun perimmäinen tarkoitus on: turvallisesti koettua kauhureaktiota. Tämä johtuu mielestäni siitä, että suurin osa erittäin potenttiaalisistakin kauhuelokuvista tahtoo laukausta pelon siirtymällä suoraan toimintaan, mikä ei varsinaisesti ole enää pelottavaa. Rautalankaesimerkki: Kun murhamies kohottaa veitsensä iskeäkseen sinua, se on pelkoa. Kun hän tappaa sinut... No, mitä pelättävää siinä enää on, vaikka hän söisi aivosi sen jälkeen?
Väkivallan kyllästämä kauhuelokuva toki tuottaa sijaistyydytystä väkivallasta, mutta ei varsinaisesti kauhusta. Kauhureaktion sijaistyydytys vaatii sponttaania pelkoreaktiota, johon pelkkä kuvotus silpottuja ruumiita tai verta kohtaan ei riitä. Iik!:n kauhuelokuvafestivaaleillakin nähty Lucio Fulcin "City of the Living Dead" luetaan siksi syystäkin kauhuelokuvan klassikoksi, mutta erityisen pelottavaksi sitä ei varsinaisesti laskene. Toisin kuin Stanley Kubrickin "Hohto".

Se toimineekin loistavana perusteluna sille, että Mörkö-elokuvamme ei tule olemaan erityisen väkivaltainen. Välittämättä niistä taloudellisista rajoitteista, jotka ovat ratkaisun pääsyynä, pidämme sitä loppujen lopuksi myönteisenä asiana. Olkoon lopputulos laadultaan minkälainen tahansa, tämän leffan kauhua ei ainakaan tuotettu helpoimman kautta.
Vielä loppuun kerrotakoon, että elokuvanteko voi tosissaan olla melkoinen kokemus: kun keskiviikkoiltana kuvasimme ensimmäisiä kauhukohtauksiamme vanhassa, pimeässä koulussa, alkoi näyttelijöistä välillä aistia ihan vilpitöntä jännityksen tunnetta. Eikä minulla ohjaajana tietenkään ole mitään syytä katkaista siipiä pieneltä ylivilkkaan mielikuvituksen juoksulta...
Elmo Rautio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti